Na het het indrukwekkende Ontwaak zonder mij heeft Marilou Nillesen een tweede roman gepubliceerd die grotendeels afspeelt in Frankrijk en in feite ook in Parijs.
Ook in deze roman haken heden en verleden in elkaar. Want in de lifters van Loulou vertrekt een jonge journaliste in een geërfde Citroen (liefkozend Loulou genoemd) naar Parijs en ze pikt daar haar oud docent kunstgeschiedenis op die haar vervolgend meeneemt op een zoektocht door Frankrijk. Een zoektocht naar Proust en ondertussen pikken ze lifster Sophie op. Drie verhaallijnen ontstaan , die afzonderlijk lijken te staan en een duidelijke link met de geschiedenis en de kunstgeschiedenis. En geven dit verhaal een boeiende gelaagdheid. Bovendien schrijft Marilou Nillesen geweldig.
Een fragment uit het boek:
‘Kijk, we zijn er al’, zegt hij opgetogen – en met een licht hoofdknikje – naar een voordeur. We houden stil voor een statig pand, donkerbruine bekisting om de deur, kitscherige gouden randjes om de etalages en daarboven ‘Le Prince Jardinier’, Deyrolle.
Het is geen pand waar ik zelf naar binnen zou stappen, met dat opgezette hert in een rood colbert en daarnaast een papegaai en een beest dat ik niet echt herken, een ibisachtige of wat dan ook.
‘Niets is wat het lijkt, dat weet u hè’, zegt De Bruyckere tegen me alsof hij mijn gedachten raadt, en met een ruime zwaai houdt hij de deur voor me open.
‘De trap daar achterin de winkel, die moet je hebben.’
Ik volg zijn aanwijzing, loop voorbij de toonbank en stap de trap op. Krakend brengt een houten wenteltrap je al langzaam draaiend naar een andere wereld, zo lijkt het. Met één voet nog op de laatste tree kijk ik verbaasd in het rond en wel duizend paar glazen ogen kijken terug.
Verder lezen? De lifters van Loulou [ISBN 9789463654838] is te koop bij de lokale boekhandel of bij BOL
Op Parijsmagazine over Ontwaak zonder mij >>>
Op Parijsmagazine schreef Marilou Nillesen al eerder over de Rue du Bac >>>