Parijs – heden en verleden 5: Spoorlijn Bastille – Vincennes (12e arr)

Waar aan de Place de la Bastille de Rue de Lyon samenkomt met de Rue de Charenton staat nu de Opéra de la Bastille:

Daar stond tussen 1859 en 1969 het Gare de la Bastille:

Dit station werd gebouwd in opdracht van de Compagnie des chemins de fer de l’Est (in 1938 opgegaan in de SNCF), naar ontwerp van de architect François-Alexis Cendrier, die onder andere ook het Gare de Lyon ontwierp. Op 22 september 1859 zijn het station en de spoorlijn ingewijd door Napoléon III. Het traject is alleen in gebruik geweest voor stoomtreinen: 

In 1969 is het station buiten gebruik gesteld voor treinverkeer, in verband met de aanleg van de RER A. Het is in 1984 afgebroken, waarna de opera op dezelfde plek werd gebouwd.

Het tracé van de Ligne de Paris-Bastille (ook wel Ligne de Vincennes) loopt van de Place de la Bastille naar Vincennes en vandaar de banlieu in. Het tracé ziet er als volgt uit:  In Parijs had de lijn drie stations: Paris Bastille, Paris Reuilly en Paris Bel-Air, het daarop volgende station Saint Mandé lag buiten de périphérique. De in rood aangegeven stations maken tegenwoordig deel uit van de RER A.  De sporen liepen vanaf het Gare de la Bastille eerst over een talud van 1200 meter lang langs de Avenue Daumesnil -het Viaduc de Paris- en is voorzien van 72 bogen en onderbroken door drie bruggen: Avenue Ledru-Rollin (12e arr)

Het Viaduc de Paris is later omgedoopt tot Viaduc des Arts: in de bogen zijn nu kunstenaarsateliers gevestigd:

Op het viaduct is sinds 1993 een wandelpark aangelegd: de Coulée Verte René_Dumont, voorheen de Promenade Plantée. Het is 4,7 km lang en maakt vlak voor de périphérique verbinding met een restant van de Petite Ceinture:

Het Gare de Reuilly (181, Avenue Daumesnil, 12e arr) dat tegenwoordig in gebruik is als Maison de la Vie Associative et Citoyenne du 12e, werd in

1859 gebouwd:     

Het voormalige stationsgebouw staat tegenwoordig in een mooi park: vanaf de huidige Jardin de Reuilly loopt het tracé van de Coulée Verte gelijkvloers richting Vincennes.

Na Reuilly stopte de trein in het Gare de Bel-Air:

Het station is nu onderdeel van de metrolijn 6 en ligt bovengronds aan de Boulevard de Picpus. De naastliggende metrostations liggen ondergronds, en om station Bel-Air te bereiken moet de metro dus naar de oppervlakte klimmen. Na het station gaat de metro weer de tunnel in. Tot deze constructie werd besloten om een doorgang te behouden voor de oude spoorlijn van Bastille naar Vincennes. metrostation Bel-Air

Het treinstation stond aan de Rue du Sahel:  Een deel van de treinsporen is ondertussen verwijderd en dat terrein maakt nu ook deel uit van de Coulée Verte.

Na Vincennes liep het tracé door naar Verneuil-l’Étang: de totale route bedroeg 54 kilometer.

Geef een reactie