2 overdekte passages in het 10e:
Passage Brady gaat van 46 rue du Faubourg-Saint Denis naar 43 rue du Faubourg-Saint Martin, lengte 216 bij breedte 3,5 m., gebouwd in 1825 en voor publiek geopend in 1828. De straat is genoemd naar de eigenaar van de terreinen monsieur Brady, een winkelier, gevestigd op 46 rue du Fbg Saint-Denis, precies waar zich nu de ingang van de passage bevindt.
Het werk begon in 1825, de opdrachtgevers waren monsieur Briavoine, (groot)handelaar en Brady zelf. Het oorspronkelijke plan voorzag in 1827 in een passage, overdekt over zijn gehele lengte met 113 winkels met logementen erboven.
De rechte lijn die de passage moest vormen kon niet worden doorgetrokken tot aan het einde in de rue du fbg. Saint-Martin. Het overdekte deel van de passage ging tot aan de huidige boulevard de Strasbourg. Door de aanleg in 1852 van bd Strasbourg werd de passage in tweeën gedeeld.
Aan de overkant van de bd Strasbourg gaat de passage onoverdekt verder. Hier zijn heel veel restaurants en winkeltjes gevestigd, waar je op een mooie dag heerlijk eet in de openlucht. Indo-pakistaans, Mauretanie en île de Réunion: de koosnaam van de Passage Brady is dan ook “little India”. Parijzenaars zijn niet vies van een woordje Engels.
Het was een gure, regenachtige dag in maart 2020, tijdens het afdrukken glipte mijn plu uit mijn hand en het straatje lag er nat en verloren bij. Afwachten maar tot een mooie zonnige dag wanneer we weer mogen.!
Het overdekte deel van de passage staat sinds maart 2002 ingeschreven als historisch monument.
Métro Château d’Eau, lijn 4.
Passage du Prado gaat van 18 boulevard Saint-Denis naar 12 rue du Faubourg-Saint-Denis; lengte 120 m. bij breedte 4 m. Beide entrees liggen om de hoek van de Porte Saint-Denis.De passage is gebouwd in 1785, oorspronkelijk niet overdekt. De glazen overkapping dateert uit 1925.
Richting de rue du Fbg-Saint-Denis maakt de passage een bocht met een rechte hoek naar rechts met een rotonde. Het glazen dak boven de rotonde is art déco. De naam refereert aan het Pradomuseum in Madrid. Voor 1830 heette het hier “passage du Bois-de-Boulogne” naar een openbare dansglegenheid “Le Bal du Bois-de-Boulogne”
De passage is regelmatig in diskrediet geweest enerzijds door commerciële activiteiten, zoals slagerijen waarvan het stinkende afval zeer hinderlijk was voor de omwonenden, anderzijds door de verloedering en onveiligheid. De bewoners van de wijk hebben een petitie tot totale renovatie aan de toenmalige burgemeester Bertrand Delanoë aangeboden. Met succes want de werkzamheden zijn begonnen 2012. De vloer is totaal vernieuwd: een laag beton ingelegd met stukjes glas en gepolijst. Verder zijn de ondersteunende bogen geschilderd, de wanden schoongemaakt. Ik heb in 2005 enkele foto’s gemaakt en dit jaar in maart. Zie het verschil: ik vind de oude kleuren mooier, er waren toen ook nog wel wat winkels met de vloer van een gewoon straatje met stoep, de sfeer is echter nog steeds een beetje onguur, dus dat heeft wat mij betreft niet zoveel geholpen.
Métro Strasbourg-Saint-Denis, lijn 4, 8, 9.
Dit is het eind van de serie De (overdekte) Passages van Parijs.