Charles Loupot, affiches

In één van de mooiste stadspaleizen van Parijs, l’Hôtel de Sens, is nog tot 26 mei 2018 een mooie tentoonstelling te zien van de affiches van Charles Loupot (1892-1962).

 

Hij raakt al in het begin van de 1e W.O. in augustus 1914 gewond en vestigt zich na zijn herstel in Lausanne in het neutrale Zwitserland waar hij met succes een carrière als affichemaker onderneemt. Aangetrokken door de moderne denkbeelden in de kunst die in Frankrijk en met name in Parijs opgang doen, de ontwikkeling van de art déco en de denkbeelden van o.a. Picasso en Cézanne, vestigt hij zich in 1923 in Parijs en vervolgt daar succesvol zijn carrière. Hij is een vedette en staat bekend als “de beste schilder onder de affichisten”.

Voor verschillende opdrachtgevers maakt hij affiches voor automobielen, sigaretten, mode, chocolade:

In 1927 maakt Loupot kennis met Eugène Schueller, chemisch ingenieur en ondernemer, de oprichter van L’Oréal. Voor hem volgen vele affiches op allerlei gebied: verf, haarcosmetica, Ambre Solaire etc.

Ook in 1927, in opdracht van wijnhandelaar Etienne Nicolas, ontstaat het beroemde affiche van Nectar livreur, een personage in 1922 uitgedacht door Jules Isnard Dransy (1883-1945) affichemaker. Nicolas, bewonderaar van de grafische kunst, vraagt Poulot Nectar te moderniseren:

 

wordt

 

 

 

 

 

 

Naast talloze prints van dit mannetje zijn er ook sculpturen en andere publiciteitsobjecten.

En dan in 1936 de Apératifs St. Raphaël, waar een duidelijke abstractie jaar na jaar te zien is en ook daar vele attributen in een paar vitrines.

De tentoonstelling is te zien in Bibliothèque Forney-Hôtel de Sens, 1 rue du Figuier (4e arr.) dinsdag t/m zaterdag 13u-19u. Er zijn ook 2 documentaires te zien. De toegang is gratis. Gesloten op 1, 8, 10 en 19 mei 2018. Métro lijn 7 Pont Marie.

Geef een reactie