Parijs heeft de afgelopen jaren  doelbewust ingezet op een goede planning van niet alleen de binnenstad maar ook de gehele agglomeratie 

metro-grandparisEen van de hoofddoelen in de projecten voor de toekomst van Parijs is dat de hele agglomeratie Parijs voorzien moet zijn van een goed openbaar transport “Grand Paris Express” .

De nieuwe metrolijnen zullen bestaande Banlieue steden beter ontsluiten maar ook nieuwe woongebieden laten aansluiten op Parijs.

Er zijn een paar opvallende zaken aan het project:

Om te beginnen is het opvallend dat de nieuwe lijnen genummerd zijn als lijnen 15,16,17 en 18. Dat duidt erop dat het geen uitbreiding van het RER netwerk is maar een uitbreiding van het metronetwerk . Verschillende stations van de huidige lijn 14 zullen belangrijke overstapplaatsen in het netwerk worden

Ook een heel opvallende ontwikkeling naar mijn idee is de planning van een nieuwe ringlijn vlak buiten de Boulevard Peripherique  rondom de stad , dwars door de  Banlieue van Parijs. Duidelijk met het doel de rommelige en slecht geplande Banlieue steden te laten aansluiten bij de agglomeratie.

Maar ook wordt het nieuwe netwerk het typisch Parijse probleem opgelost dat een werknemer bijvoorbeeld uit Saint Denis die werkt in La Defense niet meer met de metro centrum Parijs in moet om daar de metro naar La Defense te nemen… In de nieuwe situatie heeft hij / zij een direct lijntje naar La Defense en bespaart een uur reistijd!

metro_L14_paris

Een station van de nieuwe onbemande metro lijn 14

Al met al komt er zo’n 200 km nieuw spoor en komen er  75 stations met deze nieuwe lijnen erbij, Lijn 15 gaat rondom de stad en  lijn 16, 17 en 18 gaan verder de regio in. Centraal in het netwerk staat metrolijn 14.  Wie inmiddels wel eens met de metrolijn 14 heeft gereisd zal het zich niet verbazen dat ook de nieuwe lijnen volautomatisch (zonder bestuurder etc) zullen zijn !

 De Societe du Grand Paris (fr) >>>

 De Societe du Grand Paris (en) >>>

 

Share

About Author

Perraudin

(1) Reader Comment

Geef een reactie