Passages van Parijs — 02 oktober 2020

Het 9e arrondissement heeft 3 overdekte passages:

Passage du Havre gaat van 109 rue Saint Lazare tot 69 rue de Caumartin en is 115 m. lang bij 3,65 m. breed.

De passage werd aangelegd  in 1845 met een hoek van 90* met boven de rotonde een glazen koepel als verbinding tussen deze straten en tegenover het toen nog nieuwe station Saint Lazare. In 1846 werd de passage opengesteld voor het publiek onder de naam Passage du Chantier de Tivoli. Deze passage was een eldorado op het gebied van speelgoed en met name modeltreinen en al wat daarbij komt kijken.

 

 

 

 

 

 

foto afkomstig uit Passages Couverts de Paris St.Lazare Concordet.

Het huidige “centre commercial” is ontstaan eind van 1990er jaren en omvat 40 (luxe)winkels, waaronder een grote Fnac, begane grond en een ondergrondse verdieping, een tuin, een terras en een ondergrondse verbinding met métrostation St. Lazare (14, 13, 12, 3) en RERstation Haussmann-St. Lazare ( E ). In de zomer kan je in de tuin op zondag Yoga- en/of Pilatuslessen volgen. De rechte hoek is verdwenen, het is nu één lange rechte gang geworden.

ingang RER E

—–

Passage Jouffroy: deze passsage loopt van 10 boulevard Montmartre naar 9 rue de la Grange-Batelière, gebouwd in 1845 voor projectontwikkelaar Graaf Félix de Jouffroy-Gonsans door de architecten François Destailleur en Romain de Bourges, en is 140 m. lang en 4 m. breed.

De ingang aan de bd Montmartre ligt recht tegenover, als verlengde van, de Passage des Panoramas (2e) en pal naast Musée Grévin

 

 

 

 

 

Op zo’n 80 meter van de ingang maakt de passage een rechte hoek en na een paar meter volgt dan de trap. Bovenaan de trap bevindt zich de uitgang van het wassenbeeldenmuseum Grévin (1882). Ernaast staat Hôtel Chopin, een reizigershotel dat net zo oud is als de Passage en nog steeds in bedrijf 7/7, receptie 24/7, 365 dagen per jaar.

 

Beetje geschiedenis over het hotel en de passage van de website van het hotel: Passage en hotel geopend in 1946, beide historisch monument. De passage was een van de modernste van die tijd; er was zelfs vloerverwarmig. De passage werd gebouwd op een voormalige middeleeuwse weg, die nog steeds bestaat als de huidige kelderverdieping,  een paar meter onder de voeten van de bezoekers. Het hotel werd geopend onder de naam “Family Hotel” en later vernoemd naar de componist Frédéric Chopin, die de passage regelmatig gebruikte als doorgang naar de demonstratieruimte van Pleyel Pianos. Hij zou in Hotel Chopin afspraakjes hebben gehad met zijn geliefde Amantine Aurore Dupin, beter bekend onder haar schrijfstersnaam George Sand. Een nooit bevestigd liefdesnestje!

Aan de linkerzijde van deze gang en langs de trap is een poppenhuiswinkel om je vingers bij af te likken (als je van poppenhuizen houdt natuurlijk). Huizen, meubeltjes, popjes etc. !!!!

 

 

De trap af en naar rechts gaat het verder naar de rue de la Grange-Batelière, de passage is hier smaller, er is slechts ruimte voor wat tafels met een overvloed aan oude ansichtkaarten, postzegels en oude (muziek)boeken.

 

 

 

 

 

 

een rooster van de vloerverwarming.


Passsage Verdeau:

Deze passage ligt direct in het verlengde van de vorige vanaf 6 rue de la Grange Batelière tot 31 rue du Faubourg Montmartre, met een lengte van 75 m. en een breedte van 3,75 m. De passage is vernoemd naar de heer Verdeau, één van de investeerders/aandeelhouders van de Maatschappij Passage Jouffroy en gebouwd in 1946 voor diezelfde maatschappij.

De passages Jouffroy en Verdeau werden in het verlengde van de Passage des Panoramas aangelegd om een graantje mee te pikken van de immense  populariteit van die laatste; dit is overigens nooit een succes geworden. Jouffroy dankt zijn bekendheid aan het Musée Grévin en Verdeau werd pas populair na de opening van het veilinghuis l’Hotel Drouot, waardoor tal van antiquairs zich in en om de passage vestigden en aantrekkkelijk werd voor verzamelaars van oude ansichten, oude en bijzondere boeken, postzegels en bric à brac.

Métro Grands Boulevards lijn 8 en 9, Le Peletier lijn 7

 

 

 

 

Share

About Author

Ria Engel

(0) Readers Comments

Geef een reactie